Strømsgodset menighet

Strømsgodset menighet
Grønland 101, 3045 Drammen
Telefon: 32 98 91 00 
E-post: stromsgodset@drammen.kirken.no

Du er her: Strømsgodset

O HELGA NATT

Julebetraktning av biskop Per Arne Dahl

 

O HELGA NATT

 

Det var nesten som et eventyr, det jeg opplevde før jul i fjor. Som en del av bispevisitasen i Hallingdal besøkte vi kunstnertunet i Leveld, og fikk være med på en kunstutstilling av en annen verden.  Under ettermiddagens blå time ble vi tatt med på en utendørs utstilling der tekster av Jens Bjørneboe var malt på slitne låvevegger oppover i bygda.  Det snødde lett, og vi stanset der det var tekster å se.  Og så, den siste gråslitte uthusveggen, men det snødde tettere. Vi stoppet, gikk ut, og tok av oss lua mens vi leste: "Natten i natt er hellig/Noe skal skje/Det som kommer fra himmelen/er ikke bare sne".

Vi ble beveget, stille, og leste videre mens vi satte oss inn i bilen: "Natten i natt er hellig/Noen skal fødes i natt/Vår mørke, kjølige klode/er ikke helt forlatt".

Mens eventyrene alltid begynner med setningen: "Det var en gang" opplevde vi noe helt annerledes.  Som om det også var malt: "Det skjedde i dag"! Akkurat så nært og uvirkelig. Julen ble virkelig.

 

På vei hjemover, etter endt visitas, var jeg både tankefull og takkefull.  Med ett lød det fra P2: "O helga natt" med Jussi Bjørlings fremføring: "O helga natt" O helga stund for världen, /då Gudamänniskan til jorden steg ned!/För att forsona världens brott og syndar, /för oss han dødens smärta led./Och hoppets stråle går igjennom världen, /och ljuset skimrar över land og hav, /Folk" Fall nu neder och hälsa glatt din frihet. /O helga natt, du frälsning åt oss gav".

Tankefull og takkefull kjørte jeg hjemover etter å ha fått møte julens hemmelighet.  Jesus som sann Gud og sant menneske.  Dette avgjørende orienteringspunktet i den kristne tro som handler om himmel og jord, om Gud og mennesket.  Dette som profeten Jesaja skildret i sin natt men så mot lyset:

I det høye og hellige bor jeg

og hos den som er knust

og nedbøyd i ånden.

Jeg vil vekke  de nedbøydes ånd til liv

og gjøre de knustes hjerter levende".  (Jes, 57, 15)

La Gud komme til deg" Velsignet jul!