Tro og Liv

Du er her: Åssiden > Tro og Liv

Pilgrimstur for diakoner og diakoniarbeidere fra Tunsberg Bispedømme

Tips en venn Info Printvennlig versjon

Den Glade Vandrer? Ikke akkurat, men å få en gjeng med diakonale mennesker til å vandre i stille meditasjon er faktisk mulig.

Mandag 31 august dro Per Arne, Inger og Eva Lise ut på en tre dagers pilegrimstur fra Drammen til Hamar. Per Arne kjørte vår flotte kirkebuss som også fungerte som følgebil for dem som fant ut at det ble for slitsomt.

Dagen startet med god frokost på Bragernes menighetshus laget i stand av noen av deltagerne.

Biskop Laila deltok på en del av dagen, og prost Øystein ønsket oss god tur.Været var ikke på vår side, men alle var rustet for det meste, unntatt vår egen biskop Laila som hadde fint vær da hun dro fra Tønsberg. Vandringen startet fra Bragernes over Nøstet til en koselig liten pilegrimshytte i Lier.

Biskopen og medvandrere

Av vertsfolket der fikk vi servert nydelige ”sveler” med hjemmelaget solbærsyltetøy og saft.

Derfra gikk vandringen til Frogner kirke hvor vi var invitert til lunsj hjemme hos prost Ellen Martha Blaasvær. Flott opplevelse. I Frogner kirke hadde vi vår første pilegrimsmesse. Biskop Laila var med oss hit, det var et hyggelig og oppmuntrende følge.

Med kirkebuss og 2 biler dro vi til Huseby gård hvor vi fikk guide og god orientering om St. Halvard. Liereple-juice ble servert.

Derfra gikk ferden til Stav gjestegård ved Lillestrøm hvor vi skulle overnatte. Der møtte vi diakoner fra Borg Bispedømme. Gjestegården hadde en gang vært et fengsel og oppbevaring for psykisk syke kvinner i sin tid. Noe av det gamle er bevart, bl.a. dørene inn til cellene som nå er hotellrom.

Frokost i fengselskjelleren

Tirsdag 1. sept. dro vi til Eidsvollbygningen (med bil), fikk omvisning og oppfriskning av gammel kunnskap. Ute på parkeringsplassen sto noen fra Eidsvoll diakonat med campingbil og serverte en herlig suppe til sultne pilegrimer.

Suppe på Eidsvold

Men så var det ut å gå igjen, denne dagen til Eidsvoll kirke. Denne etappen var ikke på asfalt men mye på sølete kjerrevei (pilegrimsleden). Etter gudstjenesten i Eidsvoll kirke kjørte vi til Vikingskipets Motell og Vandrerhjem. Om kvelden var vi i Bispegården sammen med diakoner fra Hamar. Prøysenkveld.

Onsdag 2. sept. etter frokost hadde vi en samling med biskopen i Hamar. Turen gikk så med biler til Tangen kirke hvor vi skulle legge ut på den lengste vandringen til Stange kirke. En tur på ca 4 timer.

Vi gikk og gikk, gikk og gikk

Noen kunne tenkt seg å gå lenger mens andre var glad vandringen var over. Siste sjarmetappen gikk fra Skibladnerkaia ut til Glassdomen hvor det var liturgisk avslutning.

Før den ”slitne” gjengen satte seg i bussen/biler på veg hjem måtte magen fylles. Det ble kvelden før vi var hjemme.

Vi gir honnør til dem som sto for dette opplegget, deriblant diakonirådgiver Terje.