Tro og liv

Fjell menighet
Solsvingen 90, 3034 Drammen
Telefon: 32 98 91 00 
E-post: post@fjellkirke.no 
Bankkonto: 2220.14.83666
Vipps: 84569
Org.nr: 976 989 686

Du er her: Fjell > Tro og liv
 

Biskop Thomas: I Kristus

Tips en venn Info Skriv ut 


En liten gutt og hans dilemma

En liten gutt var på søndagsskolen og stilte et spørsmål til læreren. Han lurte på hvordan det hadde seg med nattverden. Presten har sagt at vi spiser Kristi kropp i og med brødet. Er det slik at vi er større enn Kristus siden vi kan spise ham? Vi drar på smilebåndet. Hvem kan finne på å spørre slik? Hva slags svar kan man gi? Søndagsskolelæreren ble i villrede, og prøvde seg med noen luftige svar om Guds allmakt og Kristi nærvær i alt det skapte. Gutten fikk ikke noe svar og gikk skuffet bort. Mor kunne heller ikke gi noe svar, og ringte presten. Han forsøkte seg også, litt i villrede over et slikt spørsmål, og gutten gikk skuffet og sint bort fra presten. Han ble mer og mer sikker på at kirkens folk ikke var til å stole på – og manglet kunnskap. Moren ringte i sin nød til biskopen. Tenk det! Hvem av oss har ringt biskopen om et barns ”umulige” spørsmål?

Thomas tok imot med en følelse av at det skulle være lett å tilfredsstille barnet. Er ikke vi større enn Jesus Kristus hvis vi kan spise ham, spurte gutten igjen. Da han begynte på samme avvergende og runde svar som de andre, løp gutten gråtende fra ham. Moren løp etter mens hun unnskyldte seg for biskopen.

I dette opptrinnet fikk Thomas en visjon – et syn. Han så alle mennesker i den lille gutten. Mennesker som stiller ærlige spørsmål til kirkens lærere, men som ikke får svar. Så vender de kirken ryggen og løper sin vei – i sinne og fortvilelse. Og moren løper etter i fortvilelse. Presten og læreren står igjen uforstående og lurer på hva som skjedde.. Hva var det jeg gjorde galt?

En krise og stillhet

Thomas er en bemerkelsesverdig mann. Opplevelsen gikk så hardt inn på ham at han kansellerte alle sine avtaler og ga beskjed til sine medarbeidere at han ikke ville snakke med noen før han kom ut igjen av sitt rom. Det skulle vise seg at han ble der i nesten tre døgn. Han ba til Gud om hjelp til å se hva han kunne møte gutten med. Hva skulle han svare? Hva var svaret på spørsmålet – et svar som kunne møte guttens spørsmål. Gud var taus – og forble taus i dager og netter. Thomas ble fortvilet og trøtt av det. Etter stillheten, bønnen, fasten – etter alt dette var han både sliten og lei – og kjedet seg.

I like to play…

Thomas hentet seg et glass vann, og begynte å leke med vannet. Den vesle mannen ler mildt mot oss og forklarer at han måtte finne på noe for ikke å bli tussete. Han helte vannet opp i glasset, tømte det ut igjen og falt i tanker mens han holdt på med dette. Spørsmålet til gutten kvernet i hodet og han hadde vel drømt og strevet i sitt rop til Gud om hjelp. Han ble sittende og se på vannet som fylte glasset – og han så på vannmuggen som han helte vannet fra.. Vannet fra muggen fylte glasset helt og det rant over.. Han fylte glasset litt og satte det opp i muggen. Han dyttet litt på glasset og så at det fyltes litt med vann – helt til det av egen tyngde sank til bunns i muggen – fylt av vann og omgitt av vann på alle kanter.

Biskopen løp til telefonen og ringte guttens far. Midt på natten ringte han og en søvnig og forskrekket far tok telefonen. Han ble naturligvis både irritert og oppgitt, og ba Thomas om å legge seg til å sove. Men morgenen etter kom moren med sønnen. Han kom motstrebende og uvillig med moren for å snakke med biskopen.

Thomas satte seg på gulvet med vannmuggen og med glasset og ba gutten om å sette seg ned og leke med ham. Gutten ble nysgjerrig, naturligvis, og satte seg for å se hva den lille mannen holdt på med. Vannglasset, sa biskopen, - er oss kristne. Deg og meg. Vi er alle som dette glasset. Vi er tomme, vi klirrer og dupper i overflaten av vannet, når vi kommer inn i muggen. Vannet er Jesus Kristus. Jesus Kristus er Guds sønn og har skapt og opprettholder verden. Han gjennomstrømmer alt og er tilstede over alt. I sakramentet har han gitt seg selv på mystisk vis til alle mennesker gjennom brød og vin. Vi spiser det og får del i ham på en helt fysisk og konkret måte. Vi fylles av Kristus. Mens han sa dette, bikket han litt på glasset inne i muggen, slik at det ble fylt med litt vann. I kirken møter vi Kristus og blir mer og mer fylt av ham. Vi må bøye oss i bønn og i arbeid for alle mennesker. Kristus møter oss i vår neste og i verden. Når vi møter Kristus i det hellige sakramentet, spiser vi ham og blir fylt av ham, samtidig som han fyller alt i alle rundt oss. Han er over alt og er også i oss.
Gjennom vårt liv, skal vi fylles mer og mer av Kristus, slik at vi kan speile hans kjærlighet og nåde overfor alt og alle vi møter. Dess dypere vi synker i Jesu nåde og kjærlighet og blir fylt av ham, dess mer omsluttet blir vi også av ham. Jesus over oss. Jesus under oss. Jesus på alle sider; foran, bak, på høyre side og på venstre side. Jesus i oss.

Gutten satt og så på glasset, vannet og muggen med funklende øyne. Så kastet han seg i armene på Thomas og ga ham en klem. Biskop! Jeg er veldig glad i deg, sa han, og smilte et stort smil. Gutten er nå en ung, sterk mann på 20 år. Han er et frimodig og sterkt vitne for Jesus Kristus og er ivrig opptatt med å gi sin tro videre.

Sist oppdatert: 24.10.2006
Skrevet av: Ivar Flaten